O nouă lege USR ușurează enorm înființarea și activitatea asociațiilor sau fundațiilor
Încă una dintre legile USR de debirocratizare și transparentizare trece de votul final al parlamentului.
Mediul ONG s-a dovedit absolut vital pentru România, mai ales pe timp de pandemie. Nu doar acum, dar de cele mai multe ori ONG-urile au dovedit că fac mai multe prin donații private decât statul cu toți banii din taxe și impozite. Cu toate acestea, statul nu doar că nu le mulțumește, ba chiar îi împovărează cu birocrație inutilă și amenințări în caz de nerespectare. Asta până azi, când am reușit să trecem cel mai amplu proiect de debirocratizare a ONG-urilor din ultimii ani.
În primul rând, eliminăm infama declarație de beneficiar real prin oglindirea soluției USR din Legea 108/2020 aplicată firmelor, adică pentru majoritatea ONG-urilor.
De asemenea, unificăm statutul și actul constitutiv. Cele două documente au 95% același conținut, dar legea le ținea separate fără sens decât pentru autentificarea unor acte în plus. În practică, se folosește de fapt același document în care se taie și adaugă câteva paragrafe. Reglementarea unui act unic de înființare reflectă fix procedura simplificată valabilă demult la firme.
Eliminăm și o sumedenie de hârtii inutile. Întâi, acordul vecinilor pentru sediile la care nu se desfășoară activitate, o altă soluție USR implementată cu succes pentru firme prin Legea 102/2020. O a doua este soluția USR implementată la firme prin Legea 223/2020, eliminarea pragului minim de 200 de lei pentru patrimoniu, un nivel derizoriu care doar generează hârțogăraie și drumuri. Asta nu înseamnă că nu trebuie și nu vor avea patrimoniu în continuare stabilit prin statut, ci doar că acel nivel minim nu mai impune dovedirea cu „foaia de vărsământ” la înființare.
De asemenea, permitem digitalizarea activității ONG-urilor. Epidemia ne forțează să intrăm în rândul lumii occidentale, cu posibilitatea ținerii ședințelor organelor de conducere online și semnarea hotărârilor cu semnătură electronică. Este ceva de bun simț, absolut necesar în această perioadă, și ar trebui să devină regula pentru toate documentele în România.
Eliminăm supra-formalitățile de autentificare a actelor la notar sau avocat. Firmele se înființează și funcționează cu acte valabile sub semnătură privată și același lucru ar trebui să fie valabil și pentru asociații. Asta înseamnă costuri mult scăzute atât la înființare, cât și pe parcursul vieții entității, fără să mai fie nevoie să autentifici câteva rânduri de hârtii în mai multe exemplare.
Leave a Reply