Baia Mare va avea transport în comun eficient și modern
Mă gândesc că v-ați aștepta cu toții să zic de locuri de muncă și investitori. Însă, spuneți-mi voi dacă orașul acesta este atractiv în vreun fel pentru investitori? Credeți că un investitor mare vine într-un oraș fără viziune, într-un oraș în care birocrația și haosul dictează mersul lucrurilor?
Aveți nevoie de vorbe goale sau de niște planuri și idei care oferă o viziune și au capacitatea de a da o direcție orașului? Aveți nevoie de planșe desenate frumos, dar care nu sunt puse în practică niciodată, sau aveți nevoie de un proiect care vă arată de unde plecăm, unde vrem să ajungem și cum ajungem acolo?
Eu cred că vremea vorbelor în vânt și a desenelor frumoase a apus. La urne se vor prezenta alegători care au văzut alte orașe din țară și din Europa. Au văzut că la alții se poate, în timp ce la noi se stă pe loc. Sunt fonduri europene care așteaptă proiecte viabile și avem un buget al orașului care poate fi cheltuit în interesul comunității.
Eu candidez pentru funcția de consilier local pentru că îmi doresc să fac o politică europeană. După ce voi ajunge consilier local, proiectele mele și modul în care mă voi lupta pentru ele vor fi dovada că ați pus ștampila unde trebuie.
Bun, acum să trecem la treburi serioase.
Cât de des călătoriți cu mijloacele de transport în comun? Știți că multe administrații locale încearcă încurajarea folosirii acestora?
De ce avem nevoie? De o reformă totală și imediată a societății URBIS. La ora actuală, URBIS are 18 linii de transport pe raza municipiului Baia Mare. Conform ultimelor date (anul 2017), societatea operează aici cu 37 de autobuze, 18 troleibuze și 6 microbuze.
Avem nevoie de un audit al societății de transport care să ne spună care linii sunt viabile și care nu. Trebuie să reducem costurile și să oferim băimărenilor mijloace de transport în comun curate și sigure. Știați că fiecare băimărean se află la maxim 5 minute de mers pe jos de cea mai apropiată stație? Un lucru de care societatea nu profită. Stațiile de autobuz sunt anoste în marea lor majoritate și nu sunt folosite la capacitatea maximă în ceea ce privește afișajul publicitar.
Avem nevoie de linii de transport pe toată raza Zonei Metropolitane. Mijloace de transport moderne, orare adaptate nevoilor cetățenilor și o colaborare cu fiecare administrație locală pentru stații de autobuz moderne.
Accesul în mijloacele de transport se va face doar pe ușa din față. Biletul se va composta în față unde va exista un aparat de compostat bilete. Abonamentele se vor prezenta șoferilor.
În stații se va putea coborî doar prin ușile din spate. Ușa din față rămâne doar pentru acces în vehicul. Evident, aceste reguli nu se aplică persoanelor cu handicap, care au acces prin ușa din mijloc.
Se vor crea pierderi de timp? Probabil câteva secunde în plus la început până când vom obișnui călătorii cu acest sistem. Însă, odată implementat avem siguranța că în autobuze vor călătorii doar cei care au bilete sau abonamente. Astfel autobuzele vor deveni mai sigure și mai curate. Băimărenii vor prefera să le folosească în detrimentul mașinii personale.
Voi propune înființarea unei linii de noapte. Acesta va funcționa la început ca un program pilot și doar în serile de vineri și sâmbătă. Va porni la ora 24 din stația URBIS iar prima oprire va fi în Centrul Vechi al orașului și după la anumite stații din restul cartierelor. Astfel facilităm transportul spre casă celor care își petrec seara în Centrul Vechi al orașului.
Cursele vor fi din oră în oră până la ora 4:00. Pentru această cursă specială de noapte se vor achiziționa bilete direct de la șoferii de autobuz.
Voi propune dezvoltarea unei aplicații pentru societatea URBIS. În această aplicație vei avea ocazia să îți achiziționezi bilete, abonamente, să verifici orarul curselor, harta stațiilor, timpul de așteptare și alte informații utile.
Cum facem punem în aplicare cele de mai sus? Audităm, analizăm și aplicăm soluțiile propuse. Trebuie să avem curaj dacă vrem schimbare.
Trebuie să începem procedurile de înlocuire a autobuzelor cu unele full electrice. Sunt fonduri europene care ajută la implementarea unor astfel de proiecte (POR 2014-2020 prin Axa prioritară 3 – Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii reduse de carbon, Obiectivul specific 3.2 – Reducerea emisiilor de carbon în zonele urbane bazată pe planurile de mobilitate urbană durabilă și prin Axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Obiectivul specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.)
Costuri: înlocuire mijloace de transport: 35-40 milioane Euro, sistem e-Ticketing și afișaj electronic: 10 milioane Euro, modernizare stații de autobuz și construirea unor stații noi: 5 milioane Euro, linie de troleibuz cartier Săsar – cartier Gării: 4 milioane Euro.
60 de milioane de Euro pentru un transport în public modern și eficient.
Avem această sumă de bani? Da. Există împrumuturi, fonduri europene, buget al primăriei.
Toate acestea sunt necesare pentru pasul următor în ceea ce privește viitorul transportului în comun băimărean: card tip Oyster, afișaj electronic în stații, plată online și multe altele.
foto: OptiTrans Interreg Europe. date: URBIS Baia Mare
Leave a Reply